Wednesday, April 27, 2011

Cerita Saya

Kepala terasa pening, mata berat semacam, jantung macam nak pecah badan sejuk tanda-tanda sindrom nak demam dah datang. Tambah lagi masalah yang aku cari sendiri. Seharian aku mengeluh memekirkan masalah aku. Air mata tak payah cakap ah sebaldi lebih adelah kot *yess aku memang suke nangis  balik rumah,tak ade orang lagi sakanlah aku melayan jiwa kacau nie. Bukan pasal bf okey. Suddenly aku terfikir siapa yang betul-betul memahami aku? Pada siapa aku nak berkongsi cerita? Selalu aku ingatkan diri aku jangan bebankan masalah ko dekat orang. Tapi aku bukan dinding atau batu yang tak ada perasaan. Sampai satu tahap aku terasa untuk bercerita. Aku perlukan seseorang untuk dengar semua cerita aku. Kadang-kadang aku terasa seperti orang hilang akal memikirkan beban masalah hidup yang membelenggu hidup aku. Mujur aku sedar aku seharusnya bersyukur dengan kesempurnaan akal yang Allah s.w.t kurniakan. Dengan akal inilah aku mengawal perasaan aku macam gunung berapi ni.
Alamak mata aku bertakung..aiyoo sudahlah tu. Mulut aku yang tak reti katakan TIDAK, mungkin menyebabkan orang mudah ambil kesempatan terhadap aku. Terasa ditindas dan dipergunakan. Aku tak tau kenapa kalau aku dekat rumah garangnya macam singa, pandai pulak aku marah adik-adik aku tapi bile dengan orang lain aku tak boleh nak bertegas macam aku buat dekat adik-adik aku. Mungkin diaorang bukan adik-beradik aku itu semestinya or sebab diaorang kawan-kawan aku. Dah besar, sepatutnya diaorang boleh berfikir secara rasional. Tak tahu sampai bila aku akan berada dalam keadaan sekarang. Rasanya sabar adalah jalan terbaik yang boleh ikut.

* Allah tidak suka seseorang mengatakan sesuatu yang buruk kepada seseorang dengan terang-terangan melainkan orang yang dizalimi maka dia boleh menceritakan kezaliman tersebut dan Allah itu maha mendengar dan maha mengetahui." ( 148 : an-Nisa)

Ibnu Abbas r.a telah mentafsirkan ayat ini: 
"ALLAH TIDAK SUKA SESEORANG MENDOAKAN KEBURUKAN KEPADA SESORANG YANG LAIN KECUALI ORANG YANG DIZALIMI. SESUNGGUHNYA ALLAH TELAH MEMBERIKAN KEBENARAN KEPADANYA UNTUK MENDOAKAN KEBURUKAN KEPADA ORANG YANG DIZALIMI. JIKA DIA BERSABAR MAKA ITU LEBIH BAIK BAGINYA."

No comments: